Esbjerg Model flyveklub
ESBJERG MODEL FLYVEKLUBS VEDTÆGTER.
§1. Navn og formål.
Klubbens navn er Esbjerg Model Flyveklub og forkortes EMF. Klubben er hjemhørende i Esbjerg
Kommune. Klubben er stiftet den 21. januar 1970.
Klubbens formål er at arbejde for modelflyvningens udvikling og udbredelse af modelflyvning i almindelighed
samt varetage medlemmernes interesser for så vidt angår personlig dygtiggørelse, tilvejebringelse og
vedligeholdelse af relevante flyveområder og lokaler.
§2. Medlemmer.
Som aktive medlemmer kan klubben optage enhver, der er interesseret i modelflyvning og
fremsætter begæring herom. Som aktive medlemmer betragtes alle, der betaler kontingentsatsen
for aktive. Aktive medlemmer er seniorer over 18 år eller juniorer under 18 år. Udøvende modelflyvere
skal være medlem af Modelflyvning Danmark.
Klubben kan også optage støttemedlemmer, som ønsker at støtte klubbens arbejde.
Som støttemedlem betragtes alle, der betaler kontingentsatsen for støttemedlemskab.
Medlemskab ophører ved:
- Skriftlig udmeldelse
- 1 måneds kontingentrestance
- Eksklusion
Et medlem, der er udmeldt pga. kontingentrestance må for at kunne optages på ny,
betale 6 måneders kontingent og genindmeldelsesgebyr.
Bestyrelsen kan ekskludere et medlem såfremt medlemmet
- ikke overholder klubbens vedtægter
- ikke overholder gældende love og bestemmelser for modelflyvning
- groft tilsidesætter ved tagne sikkerhedsregler
- forsætligt skader eller modarbejder klubbens interesser
- ved sin handling nedsætter klubbens anseelse eller misbruger klubbens materiel
En eksklusion kan påklages til prøvelse ved den førstkommende eller en ekstraordinær generalforsamling
uden dette dog har opsættende virkning. Eksklusionen er endelig når et flertal af de
fremmødte medlemmer stemmer herfor.
§3. Medlemskab af organisation.
Klubben skal til enhver tid være tilknyttet Modelflyvning Danmark. Modelflyvning Danmark er medlem af den
nationale sammenslutning af klubber og foreninger, der benytter luftrummet, luftsportsorganisationen KDA
– Kongelig Dansk Aeroklub. Kongelig Dansk Aeroklub er bl.a. tilsluttet den internationale sammenslutning af
aeroklubber FAI – Fédération Aeronautiqe Internationale.
§4. Indmeldelsesgebyr og kontingent.
Kontingenter fastsættes 1 gang årligt på den ordinære generalforsamling.
Kontingentet betales halv-årligt forud.
Junior kontingent er halv voksen kontinget
Indmeldelsesgebyr er 100,-
Genindmeldingsgebyr er 600,-.
Kontingentet betales halv-årligt forud. Første gang et medlem indmeldes, opkræves indmeldelsesgebyr
og kontingent for 6 måneder. Næste opkrævning justeres i forhold til det antal måneder som første
indbetaling måtte afvige fra de normale opkrævningsterminer som er 31. december og 30. juni.
Genindmedingsgebyr opkræves hvis et medlemskab ophører og man atter inden for 12 måneder melder sig
ind.
Bestyrelsen kan give dispensation for dette i særlige situationer (udstationering, ol.) dette aftales
ved udmelding.
§5. Ordinær generalforsamling.
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle klubbens anliggender og afholdes en gang årligt
senest 28. februar.
Generalforsamlingen ledes af en på denne valgte dirigent, der afgør alle spørgsmål om varsling,
lovlighed, beslutningsdygtighed, fuldmagter, sagernes behandling samt afstemninger.
Indkaldelse til generalforsamlingen sker ved skriftlig meddelelse til medlemmerne med et varsel på mindst 3
uger og højest 3 måneder med angivelse af dagsordenen ifølge vedtægterne, der skal behandles.
Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen til vedtagelse skal være formanden skriftligt i hænde
senest 2 uger før generalforsamlingens afholdelse.
Endelig dagsordenen og indkomne forslag bekendtgøres senest 1 uge før generalforsamlingens afholdelse
ved skriftlig meddelelse til medlemmerne.
Skriftlighed anses i ovenstående forbindelser som opfyldt ved anvendelse af de af medlemmerne oplyste
e-mail-adresser og sms-numre.
Forslag, der ikke er bestyrelsen i hænde senest 2 uger før generalforsamlingens afholdelse henvises til
dagsordenens punkt ”Eventuelt”. Emner under ”Eventuelt” kan ikke komme til afstemning under den igangværende
generalforsamling, med mindre der ved skriftlig afstemning og med alle stemmer for, tilkendegives,
at en debat og afstemning om forslaget kan foretages straks. Dette gælder dog ikke vedtægtsændringer.
Alle aktive udøvende medlemmer, der ikke er i kontingentrestance har stemmeret. Hvert medlem kan ved
skriftlig fuldmagt repræsentere højest 1 (ét) stemmeberettiget medlem foruden sig selv. Støttemedlemmer har
ikke stemmeret og kan ikke vælges til bestyrelsen.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset det fremmødte antal medlemmer. Alle afstemninger skal
foregå skriftligt, såfremt forlangende herom fremsættes. Alle generalforsamlingens beslutninger –
herunder vedtægtsændringer – træffes ved simpelt stemmeflertal.
Generalforsamlingens beslutninger indføres i en protokol, hvori også et referat af forhandlingerne optages i
det omfang, der er tale om væsentlige beslutninger, eller når dette kræves af et medlem.
§6. Generalforsamlingens dagsorden.
Dagsordenen for generalforsamlingen skal mindst indeholde:
1. Valg af mødeleder, der skal kontrollere generalforsamlingens lovlige indvarsling, generalforsamlingens
beslutningsdygtighed samt antal stemmer og herunder eventuelle fuldmagters gyldighed.
2. Formandens beretning for det forløbne år.
3. Forelæggelse af regnskab og budget.
4. Behandling af indkomne forslag.
5. Valg af bestyrelsesmedlem og suppleant
6. Valg af revisor
7. Fastsættelse af kontingent og indmeldelsesgebyr.
8. Eventuelt
§7. Ekstraordinær generalforsamling.
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes når mindst 1/4
af de stemmeberettigede medlemmer skriftligt stiller krav herom til bestyrelsen. I sidstnævnte tilfælde skal
generalforsamlingen afholdes senest 1 måned efter at opfordringen er kommet bestyrelsen i hænde.
Indkaldelse med oplysning om det emne, der ønskes behandlet og dagsorden udsendes efter
bestemmelserne i § 5 og alle beslutninger protokol føres ligeledes i henhold til § 5.
§8. Bestyrelsen.
Klubben ledes af en bestyrelse på 3 medlemmer, der alle vælges på skift hvert 3. år på den ordinære
generalforsamling. Der vælges 1 suppleant til bestyrelsen. Suppleanten er på valg hvert år. Valg afgøres ved
relativt flertal, det vil sige, at den eller de kandidater, der har fået flest stemmer er valgt. Får 2 eller flere kandidater
lige mange stemmer foretages ny afstemning om disse, indtil afgørelsen er truffet.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, kasserer og sekretær på et møde senest 1 måned efter generalforsamlingens
afholdelse, og er berettiget til at supplere sig selv ved afgang i årets løb, hvis ikke suppleanten
kan indtræde.
Bestyrelsen fastsætter selv sin (skriftlige) forretningsorden og fører protokol over sine bestyrelsesmøder, som
altid skal indvarsles skriftligt og er beslutningsdygtig ved de til enhver tid fremmødte bestyrelsesmedlemmer.
Eventuelle afstemninger i bestyrelsen sker ved simpelt stemmeflertal, dog således at formandens stemme er
udslagsgivende ved stemmelighed.
Klubben tegnes af formanden og kassereren i forening.
Generalforsamlingen kan bemyndige bestyrelsen til at optage lån til på generalforsamlingen vedtagne
investeringer under forudsætning af, at lån kan optages på vilkår så intet medlem personligt eller i fællesskab
hæfter herfor. Bestyrelsen kan ikke forpligte klubben eller klubbens medlemmer udover klubbens formue.
§9. Regnskab og budget.
Regnskabsåret løber fra 1. januar til 31. december. Kassereren er ansvarlig for, at der føres et klart
og overskueligt regnskab over klubbens indtægter, udgifter, aktiver og passiver samt et medlemskartotek.
Regnskabet skal føres ajour til hvert bestyrelsesmøde.
Årsregnskabet skal omfatte et driftsregnskab for det afsluttede regnskabsår og en balance og skal foreligge
revideret og påtegnet af den af generalforsamlingen valgte revisor.
Revisoren kan til enhver tid forlange at få samtlige bilag og kassebeholdningen forelagt. Bestyrelsen er berettiget
til at antage en statsautoriseret revisor, såfremt den måtte finde det nødvendigt.
Bestyrelsen udarbejder et budget, der fremlægges på generalforsamlingen til orientering.
Klubbens midler skal til enhver tid være anbragt i et anerkendt pengeinstitut med undtagelsen af den nødvendige
kassebeholdning.
§10. Vedtægtsændringer.
Ændringer af disse vedtægter kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 1/3 af de aktive medlemmer
er til stede og mindst halvdelen heraf stemmer herfor.
§11. Klubbens opløsning.
Beslutning om klubbens opløsning kan kun træffes på en i dette øjemed særlig indkaldt ekstraordinær
generalforsamling, hvor mindst 2/3 af alle stemmeberettigede medlemmer er repræsenteret. Til forslagets
vedtagelse kræves mindst 3/4 af stemmerne herfor.
På generalforsamlingen skal fremlægges endeligt regnskab, og generalforsamlingen beslutter ved simpelt
stemmeflertal hvorledes klubbens aktiver skal fordeles under iagttagelse, at formuen skal gå til alment nyttige
formål indenfor folkeoplysningslovens område.
§12. Andre bestemmelser.
Bestyrelsen er ansvarlig for, at der til enhver tid foreligger nødvendige og hensigtsmæssige sikkerheds- og
ordensregler. Bestyrelsen er ansvarlig for, at nye medlemmer orienteres om de gældende sikkerheds- og
ordensregler. Bestyrelsen udpeger en sikkerhedsansvarlig blandt klubbens medlemmer, der er villig til at
påtage sig denne opgave. Den sikkerhedsansvarlige drøfter alle relevante sikkerhedsspørgsmål med bestyrelsen.
Henstillinger fra den sikkerhedsansvarlige skal efterkommes straks.
Medlemmer, der er i kontingentrestance har flyveforbud.